Google maakt het e-mailmarketeers in 2013 niet gemakkelijk. Eerst zorgden nieuwe wijzigingen in Gmail voor minder geopende e-mails, nu krijg je als verzender minder informatie over je lezers. 

Het was even schrikken voor iedereen die nieuwsbrieven verzendt. Deze zomer wijzigde Google de instellingen van e-maildienst Gmail op zo’n manier, dat alle mailtjes waarin reclame wordt gemaakt in een ander, apart voor dit doel gecreëerd postvak verschenen.

Minder e-mailtjes geopend

Volgens onderzoek van de Amerikaanse e-mail-marketeer Sailthru heeft dit op Black Friday, dé dag waarop Amerikanen gaan shoppen en winkeliers met acties komen, geleid tot fors minder geopende promotiemailtjes. De openingsratio – het aantal mensen dat de e-mail opent – daalde met 12,8 procent bij Gmail-gebruikers, terwijl dit onder Hotmail- en Yahoo-gebruikers met meer dan 5 procent steeg.

Google’s Gmail is na Hotmail de grootste e-mailprovider, in elk geval in Europa. Volgens onderzoeksbureau Comscore hadden in 2012 75 miljoen Europeanen een Gmail-account, tegen bijvoorbeeld 108 miljoen Hotmail-gebruikers.

De cijfers van Sailthru zijn overigens wel erg dramatisch. MailChimp, een andere grote e-mailmarketeer, kwam over de afgelopen zes maanden tot een daling van 1,6 procent ten opzichte van het aantal geopende e-mails door Gmail-gebruikers. Ook Ewald Kessler, verantwoordelijk voor de e-maildistributie het Nederlandse e-mailmarketing automatiseringsbedrijf Webpower, ziet wel effect, maar zeker niet dramatisch.

Nieuw: foto's in e-mail

Wat gaat er nu weer veranderen? Gmail-gebruikers krijgen afbeeldingen zeer binnenkort direct te zien als ze e-mail openen. Tot nu toe zagen gebruikers die hun Gmail via een browser of via een app benaderden, in eerste instantie geen foto's.

Wilde de ontvanger de foto's van een nieuwsbrief zien, dan moest hij eerst op een linkje drukken waarna de foto's alsnog werden ingeladen. Dat laatste hoeft nu niet meer.  De lezer krijgt straks meteen plaatjes te zien. "En dat ís goed nieuws voor e-mailmarketeers", zegt Kessler.

Er is echter ook een andere kant. Het probleem is dat de afbeeldingen binnenkort eerst door Google worden opgeslagen op een zogenaamde proxyserver, voordat ze aan de gebruiker worden vertoond

Volgens Google is dit gedaan om de veiligheid - plaatjes kunnen virussen en anders schadelijke software bevatten - en om de privacy van de gebruikers te schermen. Maar voor e-mailmarketeers gaat zo veel waardevolle informatie verloren.

Minder informatie over gebruiker

Want tot voor kort werden de foto's geladen vanaf de server van de verzender van de e-mail. Dat had het voordeel dat de verzender informatie kreeg over waar de gebruiker zich bevond, je kreeg namelijk het unieke IP-adres, en je kon achterhalen met welk apparaat of welke browser een nieuwsbrief werd ingelezen.

Er wordt zelfs vaak apart een zogenaamde trackingpixel, een 'afbeelding' van slechts een pixel groot, meegestuurd om al die informatie te achterhalen. Maar ook die trackingpixel wordt door Google als een plaatje behandeld, en zal dus via de proxyserver worden geleid.

Argumenten van Google zuiver?

Hoeveel last e-mailmarketeers van Gmails nieuwe fotobeleid zullen hebben, is volgens Kessler onduidelijk. Maar dat het lastig is, dat ziet hij ook. Bovendien twijfelt hij aan de argumenten die Google aanvoert om afbeeldingen via haar eigen servers te laden.

"Ja in plaatjes kan malware (kwaadaardige software, red.) zitten, maar die komt niet via de gevestigde marketeers", aldus Kessler. "Ik zou mij kunnen voorstellen dat Google voor die partijen een uitzondering zou kunnen maken. Maar ja, Google vindt die gegevens ook heel interessant. En het is natuurlijk ook wel raar dat Google over privacy begint."

Lees ook

Groupon: Alle ballen op mobiel want Gmail werkt niet meer

Martine Chambone: 9 tips voor e-mailmarketing die wel werkt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl